Strawberry cheesecake



Denna cheescake med färska jordbubbar både i smeten och som garnering är både väldigt god och inte alls avancerad. Jag fick hjälp att baka av min 4 åriga lilla hjälpreda som hade hur kul som helst i köket!
Jag använde mig utav mintchoklad kakor som botten, men det funkar utmärkt med vanliga chokladkex eller hederliga grahamskex.

Ingredienser

200g thinmints (eller andra kex)
100g smält smör

800g cream cheese
1 3/4 cup florsocker
1 tsk vaniljextrakt
Skal av en lime+juice
4 ägg
1 cup cream fraich
1 liter färska jordgubbar

Gör så här

Mixa kexen i en matberedare och blanda med de smälta smöret. Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbar kant, grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 10 min. Låt svalna.

Vispa cream cheesen tills den är luftig och blanda i ägg, florsocker, lime och cream fraich.
Vispa ordentligt. Skär några jordgubbar i mindre bitar och blanda försiktigt ner dom i s i formenmeten. Häll smeten i den avsvalnade formen och grädda cheesecaken ca 60 min i 175 grader. Kakan ska inte vara fast i mitten när du tar ut den. Låt den svalna helt innan du skivar upp jordgubbarna och dekorerar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

åh skicka lite i posten åt mig ;-)

2013-02-03 @ 23:36:53
URL: http://tinabullarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0