Morotskaka


Sista dagen på jobbet kräver ju att man tar med någonting gott att bjuda på tycker jag. Därför så bakade jag denna super goda och saftiga morotskakan. Jag gjorde även ett försök till att spritsa rosor uppe på kakan, helt okej för ett första försök men det kan alltid bli bättre!
 
Kakan

3 ägg
2 dl strösocker
1 dl råsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk färsk ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
5-6 dl rårivna morötter

Smör och ströbröd till formen
 
Chream chees lime frosting

50 gram mjukt smör
100 gram philadlphia ost
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime, ev lite av saften

Valnötter till garnering

Gör så här

Vispa ägg och socker så att det blir vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser ordentligt och vänd ner i äggsmeten.
Tillsätt solrosoljan och de rårivna morötterna.
Fyll smeten i en smord bröad form med löstagbarkant, 23 cm idiameter.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader ca 55 minuter, prova med en sticka så den inte är kladdig.
Låt kakan svalna.

Vispa alla ingredienser till frostingen så att den blir krämig, smaka av ifall det behövs med florsocker.
Bred frostingen över den svala kakan, gör ev rosor om du vill. Garnera med valötterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0