Tårta till tvillingar

Tvillingarna jag tar han om här i USA fyllde 4 år och jag fick baka deras födelsedagstårta. Pojken älskar blått och tjejen rosa, så hela tårtan fick gå i det temat! Tårtan är fylld med hallonmousse och nutellamousse. Tårtan är täckt med både sockerpasta och med cream cheese frosting.



Tårtbotten

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Gör så här

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda resten av ingredienserna i en egen bunke och blanda sedan ner i äggsmeten.
Vispa ihop till en jämn smet. Häll smeten i en smörad och bröad form.
Grädda mitt i ugnen i 170 grader 40-45 min.

Nutella mousse

4 dl vispgrädde
200 gram nutella (2 dl)
2 äggvitor
1/2 glas mjölk
50 gram socker
4 gelatinblad

Gör så här

Smält nutellan i ett vattenbad, blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Värm mjölken i mikron (ska ej koka) lägg  sedan ner gelatinbladen i den varma mjölken, rör om. Vispa äggvitorna hårt. blanda mjölken och nutellan i en separat bunke. Vispa även grädden separat. Blanda med en slickepott äggvitorna med nutellan och grädden. Ställ i kylskåp över natten.

Hallonmousse

5 dl hallon
1 1/4 st gelatinblad
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vispgrädde

Gör så här

Koka ihop hallon med socker till en tjock sås. Blötlägg geltinbladen i kallt vatten under ca 5 min, krama ut vatten från gelatinbladen och blanda sedan ner i hallonsåsen. Låt svalna innan du blandar i vaniljsockert.
Vispa grädden och blanda försiktigt ner i hallonsåsen med en slickepott. Låt svalna minst 3 timmar.



Kommentarer
Postat av: keiser

Finns det någon fortsättning på det här receptet? :)

2014-05-06 @ 17:29:46
URL: http://hannakeiser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0