Morsdag!

Foto: http://frekki.blogg.se/
I söndags var det ju morsdag och min mamma älskar sötsaker, så därför tyckte jag att en tårta skulle bli en perfekt morsdags present!

Jag passade på att testa två nya mousse fyllningar till denna tårta, den ena blev med smak av passionsfrukt och den andra med nougat.
Mamma älskar choklad och därför tyckte jag att det skulle bli roligt att pröva på att göra utsidan på tårtan utav chokladfingrar.

Tårtan är spacklad med grädde. Jag täckte den med sockerpasta som jag färgade ljus lila. Blommorna sockerpasta som jag färgade rosa, och penslade på lite silverglitter för att få lite mer effektfull. Runt om tårtan är det vanliga chokladfingrar (det gick åt 3 pkt).

Passionsfruktmousse
1 pkt mascarponeost
2 dl grädde
7 passionsfrukter (jag hade väldigt små)
lite vaniljsocker efter smak

Vispa grädden fluffigt, blanda i mascarponen.
Tillsätt vaniljsocker efter smak.
Blanda tillsist i passionsfrukterna.

Låt sedan stå i kylen och stelna till ett tag.

Nougatmousse
100 g dubbelnougat
ca 70 g mörk choklad
2 dl vispgrädde
1 ägg

Smält choklad i ett vattenbad.
Lägg nougaten i chokladen och låt smälta samman.
Rör sedan ner äggulan och tillsist  den vispade grädden.

Låt sedan stelna i kylen ett tag

.
Trackback
RSS 2.0