Red velvet cupcake

I morgon fyller jag år därför så bjöd jag några vänner på fika, jag passade därför på att testa på att baka red velvet cupcakes! Detta recept kommer från Hummingbird Bakerys kokbok "Lyxiga cupcakes och läkra kakor", men inte frostingen den verkade inte så god så jag gjorde en annan.

Ingredienser
60 g rumstempererat smör
150 g strösocker
1 ägg
10 g kakao
1, 5 msk röd hushållsfärg
0.5 tsk vaniljessens
1 ,25 dl filmjölk
150 g mjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk vitvinsvinäger

Frosting
200 g färskost
200 g vitchoklad

Gör så här
Värm ungnen till 175 grader. Vispa samman smör och socker på medel hög hastighet tills smeten är välblandad, lätt och fluffig. Vispa sedan på hög hastighet och tillsätt ägget långsamt vispa tills det är välblandat.

Blanda kakao, hushållsfärgen  och vaniljessensen i en separat skål till en tjock, mörk massa. Tillsätt massan i smörblandningen och vispa noggrant tills smeten har fått en jämn färg och konsistent . Sänk till en låg hastighet och häll långsamt ner hälften av filmjölken vispa tills det är blandat ordentligt. Blanda i hälften av mjölet och vispa så allt är blandat. Tillsätt resten av filmjölken långsamt och sedam resten av mjölet. Skrapa ned de som fastnat på sidorna. Öka till hög hastighet  och vispa tills smeten blivit slät. Vispa på låg hastighet och blanda i bikarbonat, salt och vitvinsvinäger. Höj hastigheten och vispa några minuter.

 Skeda upp smeten i pappersformar till två tredjedelar och grädda i ugnen i 20-25 min. Låt sedan svalna.

Börja sedan med frostingen. Smält den vita chokladen över ett vattenbad, vispa sedan chokladen och färskosten ordentligt. Låt stå i kylskåpet ett tag om det är nödvändigt. När muffinsen har svalnat kan du spritsa på frostingen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elina S

haha. dom åt alltid red velvet cupcakes, och tårta, i USA. inte min favorit! men. du är ju hur duktig som helst förresten.

2012-09-07 @ 15:43:08
URL: http://iliina.blogspot.cpm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0