Halloncheescake

 


För några dagar sedan bjöd jag över min sambos mor- och farföräldrar på fika, då bjöds det på denna halloncheescake som jag aldrig testat på att baka förrut. Den var rikitgt somrig och god!

Botten
300 g digestivekex
150 g smält smör

Fyllning
600 g färskost
1 dl strösocker
2 1/2 dl kesella naturell
1 1/2 msk vaniljsocker
1 dl potatismjöl
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vitchoklad
150 g frysta hallon
vaniljvisp efter smak

Garnering
Hallon
Kryddgrönt (Jag använde citronmeliss)

Gör så här
Krossa kexen i en matberedara och blanda med de smälta smöret.
Tryck ut smulorna i en smord form med avtagbar kant ca 24cm i diameter. Grädda mitt i engen på 200 grader i ca 10 min.
Blanda färskost, socker, kesella, potatismjöl, och vaniljsocker med en elvisp till en slät smet. Vispa ner äggen ett i taget och tillsätt grädden under vispning. Smält chokladen i ett vattenbad och rör sakta ner i smeten. Smaka av med vaniljvisp.
Häll smeten i formen med den gräddade botten strö över hallon. Grädda mitt i ugnen ca 30 min, stäng av ugnen och låt cheescaken stå kvar i eftervärmen i ca 30 minuter. Låt kakan svalna och ställ kallt minst 5 timmar, ta ut garnera och servera!


 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0