Crème brûlée

I 20 års present fick jag fyra sånna här fina hjärtformar av min lilla syster, och en gasbrännare av min pojkvänn.
Så då var det bara att passa på att göra dessa Crème brûlée med vit choklad. Detta recept är egentligen bara för 2pers men eftersom formarna är ganska små räckte de gott och väl till 4 små hjärtan! som jag bjöd våra grannar på och nu har jag blivit helt frälst på Crème brûlée. Ett knäckigt gott täcke över en len kräm, kan det bli bättre?

Ingredienser
1 1/2 dl vispgrädde
1/2 dl mjölk
2 äggulor 
1/3 dl strösocker
50 gram vit choklad
råströsocker/farinsocker till bränning
Hallon till servering

Gör så här
Sätt ugnen på 150°. Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull. Koka upp. Hacka chokladen och blanda ner den i den varma gräddmjölken så att den smälter. Vispa upp äggulorna. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning. Fördela smeten i ugnståliga portionsformar. Grädda i vattenbad i nedre delen av ugnen ca 60 min. Smeten är lite lös i mitten men stelnar när den kallnat. Låt crème brûléen svalna, de kan med fördel stå över natten. Vid servering, strö över råströsocker/farinsocker och bränn av dem med gasbrännare tills de har fått en knäckig yta. För att få extra knäckig yta kan man bränna av Crème brûléen i flera omgånger.

Bäst blir det om man har en gasbrännare, men det går också att bränna av dem i ugnen. Använd då ugnens grillfunktion och ställ dem längst upp. Använd florsocker, som är lite lättare att smälta i ugnen och håll koll så att de inte blir brända. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0